poniedziałek, 5 grudnia 2016

04.12.2016r.   Słowik - Pasmo Posłowickie - Stadion

Kolejny, tegoroczny ad-hoc - czyli spontaniczny, niedzielny rajd przedobiadowy przez kielecki Park Kultury i Wypoczynku. Mieszkając w Kielcach możemy wsiąść w większość autobusów miejskich, jechać na pętlę autobusową i przenieść się do całkiem innego świata. Wybraliśmy kolejny raz linię 111, aby pojechać na pętlę na Słowiku i powędrować przez Pasmo Posłowickie, aby zażyć trochę ciszy i poobcować z przyrodą.

Z pętli udajemy się w stronę ulicy Krakowskiej i stajemy na przeciw stromego stoku góry Kolejowej.

Po mozolnej wspinaczce przez jeden ze stoków skręcamy na południe, w stronę niebieskiego szlaku.

Na polance leśnej gdzie składowane są kubiki ściętych drzew, robimy popas rozgrzewający.

Kolejna wspinaczka na stok góry Biesak (377 m) i idziemy dalej grzbietem pasma.

Po zejściu z grani docieramy do dużej polany, zwanej Świńskie Koryto, węzła ścieżek rozchodzących się w różne strony, gdzie wybieramy drogę na północ, w stronę góry Kamiennej.

Mijamy po drodze zadbaną kapliczkę w lesie.

Po przejściu niewielkiego grzbietu górskiego dochodzimy do jednego z pięciu rezerwatów na terenie miasta, geologicznego rezerwatu Biesak-Białogon. Ten najmniejszy kielecki rezerwat, potocznie zwany Kamionka, został utworzony wokół nieczynnego wyrobiska, w którym wydobywano piaskowce kwarcytowe. W północnej ścianie, podczas górotwórczych ruchów skorupy ziemskiej, skały kambryjskie, młodsze wiekiem zostały nasunięte na starsze warstwy, ordowickie. Występuje tu również ciekawe zjawisko geologiczne, tzw. "lustra tektoniczne", powstałe w wyniku tarcia ogromnych mas skalnych, które polerowały przesuwające się powierzchnie skał.

Lustro wody zalanego wyrobiska pokrywała cienka tafla lodu.

A my w tych "pięknych okolicznościach przyrody" raczyliśmy się peklowaną słoniną z cebulową konfiturą mistrza Jogiego, przepijając żubrówką wspomagającą trawienie :)

Czas ruszać dalej w drogę przez gęstwiny i leśne polany z nasadzonymi sadzonkami sosny.

Wychodzimy z lasu i udajemy się na pętlę autobusową na Stadionie, odpoczywając chwilę w leśnej altanie, przygotowanej dla rowerzystów.