niedziela, 29 stycznia 2012

Przez Pasmo Orłowińskie zimą

28.01.2012r.  Łapigrosz - Zamczysko - Czyżów - Sędek - Łagów
Skład: Tomasso , Marzena, Honia, Beno, Jogi, Krzychu i Jędrek.

To był mroźny, styczniowy poranek. Temperatura około -14 stopni z rana, lecz świecące na niebie słońce dodawało nam energii i połyskiwało w kryształkach śniegu. Wysiedliśmy z busa przy leśniczówce Łukowa i drogą do Widełek udaliśmy się na szlak. Początkowo szliśmy żółtym szlakiem aby dojść do niebieskiego, wiodącego na szczyt góry Zamczysko. Po drodze towarzyszył nam na niebie efekt "halo", czyli załamujące się w kryształkach unoszącego się w powietrzu lodu fragmenty tęczy, tworzące się po obu stronach tarczy słonecznej. Mozolnie wspinając się pod górę docieramy do szczytu i do znajdującego się na nim drewnianego krzyża. Podziwiamy z góry widoki na rozległe lasy i wzgórza Cisowsko-Orłowińskiego Parku Krajobrazowego. Schodząc spod szczytu idziemy szlakiem po  grani wzgórza mijając co jakiś czas okazała drzewa wiśni, ewenement rosnący tu tak wysoko i z dala od osad. Być może ma to coś wspólnego z istniejącym to niegdyś zamku, po którym pozostały szczątki fundamentów a jeszcze do niedawna znaleźć tu można było żelazne drzwi do piwnic. Cała góra to prastare miejsce pogańskiego kultu, gdzie czczono słowiańską boginię Mokoszę. Wędrujemy dalej pięknie ośnieżonym, starym puszczańskim lasem aż dochodzimy do przysiółka Koszary opodal wsi Czyżów. Podążamy dalej smagani mroźnym wiatrem drogą przez odsłonięte przestrzenie, podziwiając okalające nas góry i pagórki. Idąc łukiem dochodzimy pod górę o  nietypowej nazwie „Świński Ryj”, nazwanej ponoć  z racji swojego wyglądu. Mijając to strome wzgórze pochodzimy do lasu Poręba i rozpalamy tu wyczekiwane ognisko. Po pokrzepieniu żołądków strawą z patyka i ciała ciepłem ogniska ruszamy dalej przez skraj lasu w stroną Łagowa. Aby skrócić drogę przecinamy po kolana w śniegu pola pod Sędkiem i dochodzimy do drogi. Stąd do Łagowa pozostało nam około trzech kilometrów. Do miasteczka docieramy przed szesnastą i po pokrzepieniu się piwem w miejscowym „Piekiełku” odjeżdżamy busem do Kielc.

Początek rajdu - Łukowa

Efekt "halo" na niebie

Strachy pod Zamczyskiem

Ostatni odpoczynek przed wspinaczką na szczyt
 Cały czas stromo pod górę

Wreszcie na szczycie pod krzyżem
 Widoki ze szczytu Zamczyska

I wędrujemy dalej

Barykada z drzew przed polaną Wojteczki

Droga przez las

Opuszczona studnia w okolicach Czyżowa

Skąpane w słońcu pagórki pod Czyżowem

Wędrówka przez pola

Pod "Świńskim Ryjem"

Wyczekiwane ognisko

Piwne strachy pod Sędkiem

Ciężka przeprawa przez polne zaspy